به گزارش واحد خبری روابط عمومی صنعت آفرینان امداد، جلسه ی شورای قیمت گذاری تولیدات دستبافت ۱۲ استان کشور روز یکشنبه مورخ ۱۷ اسفندماه ۱۳۹۹ باحضور جناب مهندس ابراهیم بازیان مدیر عامل مجتمع اقتصادی و  همچنین مدیر عامل هلدینگ توسعه و تجارت و سرمایه پایدار امداد، جناب آقای ابراهیم نادری و جمعی از مسئولان در مجتمع فدک برگزار گردید.

نشستی با حضور جناب آقای بازیان  و معاونین اشتغال و خودکفایی ۱۰ استان حاضر در جلسه برپا گردید در این نشست راهکارهایی جهت بهبود تعاملات ارائه شد. حضور در شورا و بازدید از انبارهای فرش و صنایع دستی از دیگر برنامه های این حضور است.

طی برگزاری این جلسه ارزیابی و بررسی کیفی تولیدات مددجویان با نظر کارشناسان مربوطه در راستای حمایت از طرح های اشتغال زایی و بهبود کیفیت محصولات انجام پذیرفت و طرح ها و برنامه هایی جهت حمایت بیشتر از تولیدات مطرح گردید.

چکیده ای از خصوصیات و ویژگی های تولیدات دستبافت ارسالی ۱۲ استان کشور به شرح ذیل می باشد:

  • استان کهکیلویه و بویراحمد (گلیم /گلیم فرش)

صنایع دستی و فرش دستباف این استان ظرفیت و قابلیت توسعه بازار در سطح ملی و منطقه ای را دارند .نقوش فرش کهگیلویه و بویر احمد , برگرفته از پیشینیان و نسل های قبلی است , که به بافندگان امروزی انتقال یافته است , و با نقوشی از طبیعت پیرامون خود و اشیاء خود و اشیاء مورد علاقه تولید کنندگان ترکیب و مزین شده است .

تعدادی از این نقوش به دلیل مجاورت عشایر کهگیلویه و بویر احمد با عشایر قشقایی و بختیاری وارد بافته های این عشایر شده است.

یکی از نقوش تزیینی و قدیمی قالی های استان کهگیلویه و بویر احمد نقش حوض نام دارد . این نقشه مختص زمینه و متن قالی است .

نقش حوض با استفاده خطوط شکسته فضاهای هندسی متن قالی بوجود می آید و بیشتر اوقات با نقوش گل خرده ( نقوشی کوچک مانند گل پنج پر ، چنگ و … ) اطراف حوض ها و فضاهای خالی پر می شود . حوض انواع مختلفی دارد

بیشتر در قالبهای قدیمی ( تقریباً ۱۳۰ سال پیش) دیده می شود . این نقش از یک مربع ساده تشکیل شده و در پیرامون آن هیچ نوع گل خرده ای وجود ندارد و در وسط آن نقش چنگ را می توان دید .در این نوع نقش شکستگی خطوط بیشتر شده و اطراف و درون آن با خرده نقش پر شده است . در نمونه ای که تقریباً متعلق به ۹۰ سال پیش است ، نقش حوض شش ضلعی که در پیرامون و درون با خرده نقش مزین شده است ، دیده می شود .

  • استان خراسان جنوبی (فرش)

از گذشته تا به امروز جنس تار و پود قالی‌های این منطقه، پنبه بوده و جنس پرز آن پشم می‌‎باشد. در مواردی نیز استفاده از ابریشم به عنوان پرز در برخی از قسمت‌های نقش قالی به ویژه در قالی‌های متأخر مشاهده می‌‎شود. بررسی‌ها نشان می‌دهد که در بافت قالی‌های این منطقه از شیوه لول بافت و گره فارسی (گره فارسی جفتی) استفاده می‌شود. به علاوه پودکشی از نوع دو پود (پود ضخیم و نازک) است که در اغلب موارد پود نازک هر چند رج یکبار کشیده می‌شود. رجشمار قالی‎های این منطقه نیز بین ۳۰ تا ۴۵ می‌باشد که با توجه به حوزه بافت آن متغیر است. به عنوان مثال روستای درخش در تولید قالی‌هایی با رج شمار بالای ۳۵ شهرت دارد.

  • استان بوشهر (گبه / گلیم)

بافت گبه شبیه به­ بافت قالی است ولی تفاوت آن در تعداد پود­های بلند و ضخیم، رنگ، طرح و ابعاد آن است. در بافت گبه، حاشیه و نقوش طبق اصول متداول قالی­ بافته نمی­ شود. ممکن است گبه­ ای حاشیه نداشته باشد یا نقوش آن قرینه نباشد. به ­طور کلی، می­ توان گفت نقوش گبه مانند نقاشی کودکان است، ساده و بدون آلایش و با الهام از طبیعت اطراف بافنده خلق شده است.

یکی دیگر از صنایع دستی بوشهر صنعت گلیم بافی آن است. نقش های بافته شده بر روی این گلیم های زیبا عبارتند از: نقش حوض، دانه بیگی، آیینه گل، نقش خراسانی، آقاجاری، تهرانی و چنگ.

  • استان گلستان (تابلو فرش/گلیم)

نقوش فرش اصيل تركمن ذهني يا حفظي بافت است و زنان تركمن در توليد اين دستبافت، آرمان ها و انديشه هايشان را با رنگ هاي دلخواه بر روي تار قالي گره مي زنند تا تابلويي زيبا و مانا پيش روي بينندگان قرار دهند. مهمترين نقوش و گل هايي كه در بافته هاي تركمن مورد استفاده قرار مي گيرد، عبارت از ماري گل، ناب گل، قفسه گل، درناق گل، تكه گل، انسي، قزل اياق، تونيك گل، قوش گل، آوغان گل، تاج خروز، پنجاراگل، آق نقش، گل پنجه، ارساري گل، دالي، بشير است.

  • استان قم (فرش)

با مشاهده پشت فرش های  قم ، می بینید گره ها و یا تار و پودها منظم در کنار هم قرار گرفته اند. تا جایی که ممکن است تصور کنید فرش کاملا بدون دخالت دست و با ماشین بافته شده است. علت این همه ظرافت را باید در مهارت بالای بافندگان قمی دانست. در فرش قمی از گره فارسی بافت استفاده می شود و گره های فرش به هم تنیده هستند. تراکم گره در فرش قم بسیار ریز است ، به طوری که در هر یک متر مربع آن تا یک میلیون گره در فرش به هم تنیده می شوند تا نقش ها شکل بگیرد.

  • استان آذربایجان غربی (فرش)

شهرت فرش این منطقه به لحاظ زیبایی، نقش و کیفیت مواد اولیه در جهان بی نظیر است و انواع فرش‌های دستباف در طرح‌های قبا، ماهی، نقشه، افشار و فرش تمام ابریشم توسط فعالان این بخش در استان تولید و روانه بازار می‌شود.  آمریکا، کشورهای اروپایی همچون آلمان، انگلیس، فرانسه، هلند، کشورهای آسیایی همچون چین، روسیه و جدیداً کشورهای آفریقای جنوبی از جمله بازارهای هدف صادرات فرش آذربایجان غربی هستند.

  • همدان (فرش ابریشم)

واقعیت آنکه قالیبافی گسترده شهرها و عمدتاً روستاهای همدان آنچنان تولیدات گوناگون و رنگینی را در مقابل چشم قرار می دهد که انسان با شگفتی از خود می پرسد فرش واقعی ایران کدام است ؟  ابتدا باید بدانیم که در فرش همدان تولید روستایی غالب است و این امر به معنای آنست که این فرش نوعاً فرشی درشت باف با رنگهای محدود و نقشه های ذهنی است و بهترین فرش منطقه ( از نظر بافت و رجشمار) از ۱۸۰-۱۶۰ (۴۵-۴۰) و ( به ندرت) ۲۰۰ (۵۰گره) می باشد.

  • تهران (فرش مدرن)

فرش های مدرن با طرح و نقشی متفاوت از طرح و نقش های مرسوم فرش به بازار عرضه می شود که با توجه به نوع بافت آنها ویژگی های متفاوتی دارند. فرش های دستباف با طرح های بدون لچک و ترنج با ایده پردازی های نوین در نقش ها و رنگ های شاد بافته می شود.

  •  فارس (فرش /گلیم)

اسناد و مدارک فراوان گواه آن است که فرش‌بافی فارس، خواه قالی گره بافته خواه گلیم، دست کم دوازده قرن پشت سر دارد. در نزد ایلات قشقایی ، قالی بافی جنبه تجاری نداشته و زنان ایل در مراحل مختلف کار، یعنی شستن و ریسیدن و همچنین رنگ کردن پشم وانتخاب رنگ‌های زنده و نشات آور، دقت فراوان به خرج می‌دهند واز این رو بافت‌های آنان مانند قالیچه‌های خمسه تیره رنگ نبوده وشاد به نظر می‌رسد. در قالی بافی قشقایی نقوش ونگارهای سنـتی معمولاً ذهنی بافته شده و دارای ساختاری هندسی است. در این نگاره‌ها از قرینه سازی اجتناب می‌شود.

  • خراسان شمالی (فرش)

از مزیت تولیدات فرش دستباف خراسان شمالی، تنوع محصولات می باشد.
به صورتي كه با توجه به سكونت و همنشيني اقوام كرد، ترك، تركمن، بلوچ و گوناگونی دستبافت های آنان موجب شده است تا استان داراي مجموعه‌اي از محصولات با تركيب‌بندي مختلف در طرح و نقش، توليد، مصالح، ابزار باشد. فرش فارس باف خراسان شمالی بصورت دار زمینی و دار ایستاده می باشد. ساده بافی یا گلیم بافی، گره فارسی (نامتقارن)،  با رجشمار ۲۰ تا ۸۰ از ویژگی های بافتی این منطقه است.

  • مازندران (فرش/ گلیم)

گلیم یا پلاس یکی از انواع صنایع دستی زیرانداز و پوششی است که از ابریشم، موی بز، پشم گوسفند و یا دیگر چهارپایان اهلی معمولا بدون پرز با درگیری تاروپود به یکدیگر بافته می شود. معمولا تار آن پنبه و پشم و گاهی نخ ابریشم و پود آن از نخهای پشمی و کرک و ابریشم به صورت رنگی استفاده می شود. در حال حاضر در بیشتر روستاها و شهرهای استان به این هنر اشتغال دارند.  رنگ گلیم نیز بر گرفته از طبیعت پیرامون و غالب رنگ‌های تند و شاد مانند قرمز، نارنجی، کرم، سبز، سرمه‌ای است. گلیم های رایج در مازندران معمولا دورو و از نقوش هندسی و انتزاعی جهت نقش اندازی آنها استفاده می گردد.

  • قزوین (تابلو فرش/قالی های کوچک)

طرح و نقش:قديمی ترين نقش فرش قزوين نقش هراتی است، اما از اوايل قرن حاضر مجدداً قالی بافی با تأسيس كارگاه های بزرگ رونق يافت و طرح و نقش های زيبای ديگری نيز در اين کارگاه ها عرضه شد كه بعدها در ساير مراكز فرش بافی ايران متداول گشت. يكی از ويژگی های طرح و نقش فرش قزوين وجود كنگره در اطراف حاشيه باريك و انبوه گل ريز و درشت شاه عباسی در متن است. اين فرش ها كه به «گروه قزوين» معروف است متأثر از طرح و نقش فرش كاشان و تهران و نواحی مركزی ايران است.